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13 文化外国語専門学校・紀要 2009- >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10457/1253

Title: 中級レベルの聴解力を伸ばすための試み : 学習者は何を聞き取っているのか
Other Titles: An Experiment to Develop Intermediate Level Listening Skills : What are Students Comprehending?
Authors: 国頭, 美紀
廣田, 周子
Keywords: 聴解力
聴解の指導
聴解練習「予測」のストラテジー
数字の聞き取り
メモ取り
ポイントを聞き取る力
個別指導
Issue Date: 1-Feb-2011
Citation: 文化外国語専門学校紀要 24(2011-02) pp.33-54
Abstract:  学習者の聴解力を伸ばすために、新たな試みを行った。  この試みではLL教室を使って「学習者一人ひとりが何をどのように聞いているのかを把握すること」を基本方針とした。その結果、「部分を聞き取ることはできても全体的な内容を把握する力が弱い」「数字は聞き取れるが、それが何を表しているかが聞き取れない」「聞いた回数が多い者が正しい答えを聞き取れるわけではない」などの問題点が明らかになった。
 This study was undertaken again in order to extend the listening abilities of students. This study used classroom LL with the basic principle of "understanding how and what each of the students are hearing". From the results, it became clear that "even if students were able to grasp part of the listening passage, their ability to grasp the overall contents was weak"; "they could grasp numbers but they were unable to grasp what they stood for" ; and, "students who listened to something a number of times were not necessarily able to obtain the correct answer".
URI: http://hdl.handle.net/10457/1253
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